Tervetuloa

MAASEUTUILIJAT OPPAASEEN
logo logo

Maaseudulla on kaikki edellytykset ideoidesi toteuttamiseen. Onko sinulla yritys tai vedätkö yhdistystä Pohjanmaalla? Onko sinulla unelma tai idea, jota haluat kehittää? Katso videot, muotoile ideasi ja ota meihin yhteyttä. Me autamme sinua!

 

 

 

Tervetuloa Maaseutuilijat oppaaseen, paikkaan, josta löydätte tukea ja ideoita oman alueenne esille tuomiseen. Opas on suunniteltu askel-askeleelta -työkaluksi, jonka avulla voitte rakentaa oman kampanjanne. Jokaisessa osiossa on ladattavissa käytännön oppaita, jotka tarjoavat selkeitä työskentelytapoja ja konkreettisia vinkkejä – perustuen meidän kokemuksiimme täällä Pohjanmaalla.

Aloita sivun yläosasta luodaksesi kokonaiskuvan: 1) konsepti, 2) brändi, jatka sitten 3) strategiaan ja lopuksi 4) toimintaan. Tutustu myös 5) tuloksiin sekä vinkkeihin menestystekijöistä onnistuneen kampanjan luomiseksi.

Konseptikuvaukset perustuvat Landsbyggareconcept.se-sivuston perusmateriaaliin. Onnea matkaan, ja älkää epäröikö ottaa yhteyttä, jos teillä on kysyttävää!

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Valmis kotisivu – liity vain mukaan
  • Instagram ja facebook-tilit kasvavilla seuraajamäärillä
  • Manuaalit jotka auttavat ja selkeyttävät
  • Asenneprojekti, joka vahvistuu siitä että meitä on paljon
  • Gratis föreläsning som inspiration att komma igång
  • Ota yhteyttä saadaksesi lisää tietoa ja apua kampanjan luomiseen ja jakeluun

1

Virittäydy maaseudun rakentajien tunnelmaan!

MAASEUTUILIJAT

KONSEPTI

2

Brändin vaaliminen

MIKÄ ON

MAASEUTUILIJA?

3

Seuraa strategiaa ja luo suunnitelma.

STRATEGIA

JA SUUNNITELMA

3

Seuraa strategiaa ja luo suunnitelma.

AIKA RYHTYÄ

TOIMEEN

1. KONSEPTI

MAASEUTUILIJAT & KAMPANJA

Kampanjan keskiössä ovat Maaseutuilijat – intohimoiset yrittäjät ja yhdistykset, jotka rakentavat maaseutua.

Luoda elämänsä paikassa, jossa haluaa elää. Nähdä mahdollisuudet ja toteuttaa ne. Antaa palon ja intohimon ohjata ja jakaa se muiden kanssa. Sitä on olla Maaseutuilija!

Maaseutuilijat ja kampanja pohjautuvat alustaan www.maaseutuilijat.fi, joka askel askeleelta haluaa inspiroida yhä useampia ottamaan askeleen eteenpäin.

Ohjaamme liikennettä verkkosivustolle Instagram-tilin ja oman Facebook-sivumme kautta käyttäen luomaamme materiaalia. Työskentelemme myös mielipidesivun parissa, jossa Maaseutuilijat, me ja muut voimme jakaa positiivista kuvaa maaseudusta.

Kampanja perustuu myös paljon yhteistyöhön ja levitykseen Maaseutuilijoiden ja yrittäjien kautta, jotka jakavat kuvia ja videoita kampanjasta vahvistaakseen yhdessä maaseudun imagoa paikkana, josta voimme löytää itsemme. Osana kampanjaa on otettu kuvia ja tehty elokuvia, joissa Maaseutuilijat esittäytyvät ja annetaan parhaat vinkit alkuun. Kerromme myös, kuinka voimme auttaa ideoiden toteuttamisessa. Maaseutuilijoita edustavat jokaisessa alueellisessa kampanjassa joukko yrittäjiä eri toimialoilta ja maantieteellisiltä alueilta ja jotka kaikki edistävät omalla tavallaan alueen kehitystä.

Kampanjalla haluamme innostaa muita esittelemällä Maaseutuilijoita, jotka ovat jo uskaltaneet ottaa askeleen, saada enemmän ihmisiä satsaamaan ideaansa tai muuttamaan maaseudulle pyörittämään yritystään tai kehittämään ideaansa.

Jokainen, joka haluaa, voi ryhtyä Maaseutuilijaksi. Kun olet tehnyt päätöksen, ota meihin yhteyttä.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

2. MAASEUTUILIJAT BRÄNDI

Maaseutuilijat auttavat luomaan positiivisen, ajanmukaisen ja aidon kuvan maaseudusta.

Maaseutuilijat ovat niitä, jotka muuttavat alueelle ja tuovat mukanaan motivaatiota, osaamista ja pääomaa. Maaseutuilijat ovat myös nykyisiä yrittäjiä, jotka ovat rohkeita, sitkeitä ja energisiä. Maaseutuilijat eivät halua tehdä maaseutukysymyksestä ongelmaa, eivätkä käydä väittelyä tai luoda ”me ja he” -asetelmaa. Maaseutuilijat haluavat nostaa esiin houkuttelevan kuvan ihmisistä, jotka elävät digitaalisessa yhteiskunnassa ja valitsevat paikan, josta he pitävät. Olemme tämän pohjalta luoneet Maaseutuilijoiden brändin muutaman keskeisen käsitteen ympärille, jotka on tärkeää ymmärtää.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

IHMISET

Valitsemme nostaa esiin ihmisiä, jotka seisovat sanojensa takana ja kutsuvat itseään ylpeinä Maaseutuilijoiksi. Mutta jotta he rakentaisivat yhteisen kuvan, jonka haluamme, ohjaamme videoita, kuvia ja tekstejä brändin arvojen mukaisesti.

KORKEA LAATU

Työskentelemme videon, kuvan ja tekstin kanssa. Laatu on ratkaisevaa, ja elokuvan on suunniteltava, saatava käsikirjoitus ja valmisteltava niin, että se täyttää vaaditun laadun. Sama koskee kuvia ja tekstejä. On erittäin tärkeää työskennellä taitavien valokuvaajien ja kirjoittajien kanssa.

PAIKAN MERKITYS

Elokuvakuvat ja still-kuvat tulee heijastaa paikan ainutlaatuisuutta. Sitä, mikä tekee Maaseutuilijasta onnellisen ja saa rakastamaan omaa kotiseutuaan. Samalla kuvien tulee sopia niihin arvoihin, joita me Maaseutuilijat haluamme välittää: lähellä luontoa, aikaa muullekin, työ elämäntapana.

YHTEINEN BRÄNDI, JOTA VAALIA

Kun useat tekevät töitä Maaseutuilija-käsitteen parissa, on erittäin tärkeää, että teemme sen samanlaisin tavoin. Jos olemme kaikki yhtenäisiä, yhteinen ääni on vahva ja selkeä. Se hyödyttää meitä kaikkia, sillä tulemme tunnetuiksi ja mielenkiintoisiksi. Jos kuitenkin hajaannumme eri suuntiin, käytämme eri kuvia ja muotokieltä, valitsemme toisen suunnan tai muita käsitteitä, heikennämme Maaseutuilija-käsitteen arvoa. Sinä, joka haluat liittyä mukaan, seuraa tämän sivun suunnitelmaa.

Sinä, jolla on omia ideoita ja haluat mennä eri suuntaan, voit käyttää mielellään meidän ideoitamme, mutta kutsu sitä jollain muulla nimellä kuin Maaseutuilija.

 

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

MAASEUTUILIJAT BRÄNDIOHJE

Maaseutuilijat tavaramerkki on suojattu Leader Aktion Österbottenin toimesta. Niille, jotka haluavat käyttää Maaseutuilija-brändiä, on tarjolla sekä mahdollisuuksia että tiettyjä velvollisuuksia. Mahdollisuuksia on tietysti hyödyntää jotakin, joka on vakiintunut, tunnettu ja huokuu positiivista tunnelmaa. Velvollisuuksia on noudattaa niitä rajoja, jotka olemme asettaneet sekä visuaalisesti että digitaalisesti.

Pääväri koostuu oranssista.

On olemassa myös toinen täydentävä väri, joka voi vahvistaa ja selkeyttää esimerkiksi viestejä tai kenties toimia vain koristeena. Kaikkia värejä voidaan myös käyttää 80 % tai 40 % opasiteetilla värivalikoiman laajentamiseksi tarpeen mukaan.

Profiilivärejä voidaan käyttää esimerkiksi taustalevyinä tekstikentille. Huomioi, että kaikki nämä kentät sisältävät tekstit tulee kirjoittaa valkoisella tekstivärillä. Muista, että värit näyttävät eri tavoin eri materiaaleilla ja papereilla, ja että viimeistelyt voivat vaikuttaa väritoneihin.

Parhaan tuloksen saavuttamiseksi tulisi aina vertailla näyte nykyisen Pantone®-väriohjeen kanssa yhteistyössä kokeneiden konsulttien, kuten mainostoimistojen, verkkotoimistojen, PR-toimistojen tai vastaavien asiantuntijoiden kanssa.

KIRJAINTYYPIT
Tärkeä osa graafista profiiliamme on typografia. Se on tärkeässä roolissa tunnistettavuuden luomisessa ja sitä tulisi käyttää johdonmukaisesti. Pääkirjainperheemme on Fjalla One, jota käytämme otsikoissa, ingressissä ja leipätekstissä. Käytämme myös Helvetica Neue -kirjainperhettä täydentävänä fonttina esimerkiksi elokuvien ja painotuotteiden tuotannossa.

Pidemmissä leipäteksteissä tai markkinointimateriaalien tuotannossa käytämme PT Serif -kirjasintyyppiä.

Näitä kirjasintyyppejä käytetään painotuotteiden tuotannossa:
Otsikot: Fjalla One ja Helvetica
Leipätekstit: Fjalla One
Pidemmät leipätekstit: PT Serif

LATAA FJALLA ONE
LATAA PT SERIF

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Valokuvaajalla on oma työtapansa ja tyylinsä. Joitakin vinkkejä voi kuitenkin olla hyödyllistä ottaa huomioon, kun otetaan kuvia Maaseutuilijoista. Maaseutuilija on rohkea, sitkeä ja energinen, hän asuu paikassa, jota rakastaa, hänellä on sisäinen drive ja intohimo siihen, mitä hän tekee ja elämäänsä kohtaan. Kuvien tulisi välittää rauhallisuutta, mutta samalla niissä tulisi olla energiaa, jossa näytämme, mitä Maaseutuilijat tekevät arjessaan.

Muutama vinkki siitä, miten Maaseutuilijat Pohjanmaan valokuvaaja on toiminut.

YLEISIÄ VINKKEJÄ VALOKUVAAJALLE:

◾Ole tarkkaavainen. Kuka on se, jota aion valokuvata? Millainen hän on, mitä hän tekee?
◾Ole utelias. Kysy paljon kysymyksiä ja tutustu henkilöön, jota aiot valokuvata.
◾Ole läsnä. Etsi tilanteita ja ympäristöjä, jotka heijastavat henkilöä.
◾Näytä sitoutumista ja kiinnostusta. Jos osoitat olevasi kiinnostunut, ansaitset luottamuksen, ja valokuvattava rentoutuu ja tuntee olevansa ystävien seurassa.
◾Varaa aikaa. Kahvitauot ovat tärkeitä, silloin keskustelut syntyvät.
◾Valitse monia erilaisia kulmia. Tee kuvista mielenkiintoisia.
◾Muokkaus. Korosta värejä ja kontrasteja.
◾Tunne, jonka haluat välittää. Tyylikäs ja kevyt.

VALOKUVAUS JA VIDEOKUVAUS
Maaseutuilijan valokuvaus tapahtuu samanaikaisesti kuvauksen kanssa. Tämä on tärkeää, jotta ympäristöt ja tunnelma ovat samat, mutta myös ajan säästämiseksi Maaseutuilijan osalta. Ennen materiaalin kuvaamista ja valokuvaamista luodaan käsikirjoitus yhdessä niiden Maaseutuilijoiden kanssa, joita aiotaan kuvata. Kuvaajan ja valokuvaajan on keskusteltava etukäteen ja yhdessä luotava suunnitelma ja aikataulu päivälle, jotta voidaan olla mahdollisimman tehokkaita ja saada mahdollisimman paljon hyvää materiaalia.

Kuvaajan, valokuvaajan ja projektipäällikön täytyy keskustella etukäteen, jotta kaikki kolme ovat samalla sivulla niiden Maaseutuilijoiden kanssa, joita aiotaan kuvata.

VINKKI: LUO MOODBOARD
Luo moodboard ennen Maaseutuilijoiden valokuvausta, jotta tiedät, mitä kuvia ja tunnelmaa etsit.

Maaseutuilijan tulisi aina esiintyä sekä ammatillisessa elämässään että mielellään myös yksityisessä ympäristössään, joka on usein suuri syy valita yrittäjän elämä maaseudulla. Sanat, jotka voivat ohjata tätä, ovat intohimo, liike, ylpeys, jotain, johon muut haluavat olla osa, maaseudun hyvää elämää, luonto, läheisyys, yhteisöllisyys.

Yritä vangita pyrkimys, mutta kuitenkin lämpö. Sisäinen drive, mutta myös elämänlaatu. Oma voima, mutta myös yhteisöllisyys. Vaaleaa, mutta silti tummia sävyjä.

VINKKI: VANGITSE YHTEISÖ
Vaikka kuvissa esiintyisi yksittäisiä maaseutuilijoita, on etu, jos joissain kuvissa on useampi henkilö, jotta voidaan korostaa maaseudun yhteisöllisyyttä.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Facebook on kanava Maaseutuilijat-konseptin leviämiselle, erityisesti paikallisesti ja alueellisesti. Täällä Maaseutuilijat ja muut läheisellä alueella toimivat voivat vinkata ystävilleen jakamisen ja osallistumisen mahdollisuuksista. Varmista alusta alkaen, että sinulla on Business-tili. Vain silloin voit mainostaa ja mitata tehokkaasti.

FACEBOOK-SIVU

Valitse, mitä Facebook-sivua käytätte lähettäjänä. (Valitsimme Maaseutuilijat-sivun.) Voitte käyttää joko oman organisaationne Facebook-sivua, jos koette, että Maaseutuilijat-konseptille on tilaa siellä, tai aloittaa täysin uuden Facebook-sivun pelkästään Maaseutuilijoille. Oman sivun käyttäminen etuna on se, että yhdistätte Maaseutuilijat-konseptin omaan organisaatioonne ja vahvistatte näin myös omaa brändiänne. Lisäksi nykyisellä sivullanne on todennäköisesti jo seuraajakunta, joka on kiinnostunut maaseudun kehittämisestä.

Etuna uuden Facebook-sivun luomisessa vain Maaseutuilijoille on se, että sivusta tulee selkeä, konkreettinen ja yhtenäinen. Sisältö ei sekoitu muiden julkaisujen kanssa. Facebookissa jaatte videoita, kuvia ja tekstejä sopivassa määrin. Voitte myös jakaa linkkejä pidempiin artikkeleihin/blogikirjoituksiin, jotka olette julkaisseet esimerkiksi omalla verkkosivustollanne. Kannustatte ihmisiä jakamaan julkaisuja ja käytätte kanavaa myös mainostamiseen.

KATSO ESIMERKKI: facebook.com/landsbyggaremaaseutuilijat

FACEBOOK-RYHMÄ

Perustakaa mielellään Facebook-ryhmä Maaseutuilijoille. Se toimii tapaamispaikkana niille Maaseutuilijoille, jotka ovat lähellänne. Tässä ryhmässä jäsenet voivat tukea toisiaan, esittää kysymyksiä, keskustella ja yhdessä vahvistaa tunnetta siitä, että he ovat nimenomaan Maaseutuilijoita ja hyviä lähettiläitä.

Voitte myös jakaa positiivisia uutisia ja asioita, jotka liittyvät Maaseutuilija-hankkeeseen, kuten Maaseutuilijapäivä.

KATSO ESIMERKKI: https://www.facebook.com/groups/3425739154413900

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Instagram-tili ”Landsbyggare Maaseutuilijat” on tärkein jakelukanavamme kaikille organisaatioille, jotka ovat valinneet ottaa Maaseutuilija-konseptin käyttöön. Täällä jaamme kuvia ja videoita ihmisistä, jotka rakentavat maaseutua ja jotka omalta osaltaan luovat kuvan siitä, mitä Maaseutuilija on.

Maaseutuilijat tulevat ympäri Suomea ja yhdessä he vahvistavat yhteistä brändiä sekä maaseudun kuvan ja mahdollisuuksia. Teemme yhteistyötä saadaksemme lisää seuraajia, jotka haluavat inspiroitua muutosta maaseudulle ja herättää kiinnostusta muihin elämänmuotoihin sekä siihen, että unelmat maaseudun elämästä ovat toteutettavissa.

VINKKEJÄ:

Kirjautumistiedot tilille ja tarkat ohjeet siitä, mitä tulee huomioida tilin käytön aikana, saatte meiltä Leader Aktion Österbottenilta. Ota yhteyttä, niin autamme sinua pääsemään alkuun Maaseutuilija-konseptin kanssa.

OHJEET

Onneksi olkoon! Olette valinneet Maaseutuilija-konseptin, kuvanneet ja valokuvanneet, ja nyt on aika jakaa tämä laajemmalle yleisölle ja luoda kampanja.

JAKELU: Paras vinkkimme on luoda jakelusuunnitelma (katso esimerkki jakelusuunnitelmasta), jotta saatte hyvän sekoituksen eri Maaseutuilijoista, ympäristöistä ja jotta kaikki tietävät, milloin julkaiset materiaalia. Näin Maaseutuilijat voivat jakaa sen samaan aikaan, mikä takaa parhaan mahdollisen vaikutuksen.
Voitte valmistella kampanjan ja julkaisut erilaisten työkalujen avulla.

SUUNNITELMA: Kampanjanne jakelun aikana Maaseutuilijat-tilillä on tärkeää pitää sisältö elävänä jakamalla kaksi–viisi julkaisua viikossa. Jakamalla yhdistelmän kuvia ja lyhyitä videoita luodaan eloa ja aktiivisuutta.

JULKAISUT: Julkaisujen tulisi heijastaa Maaseutuilijan näkökulmaa. Voitte pyytää Maaseutuilijoita itse kirjoittamaan lyhyen tekstin siitä, miksi he ovat valinneet elämän maaseudulla (katso esimerkki), tai käyttää osia niistä käsikirjoituksista, jotka olette työskennelleet yhdessä elokuvia varten. Julkaisussa käyttäkäätte tageja #maaseutuilija #leader #maaseudunkehitys sekä mahdollisia omia tageja.

LYHYIDEN VIDEOIDEN JAKELU: Lyhyitä videoita julkaisuina kannattaa myös jakaa osana Instagram Stories -tarinoita. Tarinoita, joita luotte Maaseutuilijoille, voitte tallentaa oman alueenne, kohteen tai organisaationne nimeen.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Maaseutuilija-konseptissa verkkosivusto on kokoontumispaikka. Täältä löytyy kaikki materiaali, yhteyshenkilöt ja yhteystiedot niille, jotka haluavat tietää lisää, sekä inspiraatiota, joka auttaa maaseudusta haaveilevia rohkaistumaan ja haluamaan ottaa askeleen kohti maaseutuelämää.

Hyödyntääksemme toistemme materiaaleja ja sisältöä, meillä on Maaseutuilija-verkkosivusto, joka on avoin kaikille, jotka haluavat käyttää Maaseutuilija-konseptia. Täällä voitte lisätä tekstejä, kuvia, videoita ja muuta haluamaanne tietoa.

Hyödyntääksemme toistemme materiaaleja ja sisältöä, meillä on Maaseutuilija-verkkosivusto, joka on avoin kaikille, jotka haluavat käyttää Maaseutuilija-konseptia. Täällä voitte lisätä tekstejä, kuvia, videoita ja muuta haluamaanne tietoa.

SISÄLTÖ

Verkon sisältö perustuu inspiroimiseen ja potentiaalisten maaseudun asukkien houkuttelemiseen muutolle. Verkon pääosa on jaettu kolmeen osioon:

Inspiroidu muista – täältä löydät videoita nykyisistä maaseudun asukkaista, jotka toimivat sekä inspiraationa että tarjoavat konkreettisia vinkkejä.”

n

Näin pääset alkuun – tietoa siitä, kehen voit ottaa yhteyttä, mitä voimme tehdä puolestasi ja mitä mahdollisuuksia täällä on. Voidaan käyttää sekä elokuvia, yhteydenottolomakkeita, tekstiä että kuvia.

Tulevaisuuden maaseutu – täältä löytyy artikkeleita ja muita tekstejä, jotka maaseudun asukkaat ovat kirjoittaneet itse ja jotka tuovat esiin heidän perustelunsa sille, miksi maaseutu ja maaseudun asukkaat ovat tärkeitä.

On tärkeää käyttää call to action -elementtejä. Eli selkeitä mahdollisuuksia kävijälle toimia riippumatta siitä, missä hän on sivustolla. Kävijän tulee tuntea itsensä inspiroituneeksi ja halukkaaksi toimimaan.

OMA VERKKOSIVUSTO

Sivusto maaseutuilijat.fi on rakennettu WordPressissä. Etusivu on yleinen sivu, joka kuvailee, mitä tarkoittaa olla Maaseutuilija. Tämän jälkeen jokaisella alueella on mahdollisuus luoda oma alasivunsa. Sivun osoite tulee olemaan maaseutuilijat.fi/xxxxxx. Te päätätte itse, mikä ”xxxx” tulee olemaan. Tällä hetkellä olemassa on sivu landsbyggare.fi/osterbotten/ ja maaseutuilijat.fi/pohjanmaa

KÄYTÄNNÖN TOIMINTATAPA

Ottakaa yhteyttä Leader Aktion Österbotteniin saadaksenne kirjautumistunnukset WordPress-sivustolle. WordPress-osaamisenne mukaan on tarjolla muutamia eri vaihtoehtoja:
Jos teillä on osaamista luoda uusi alasivu itse, kuten Aktion Österbotten on tehnyt, voitte tehdä sen itse.
Jos teillä ei ole osaamista, voitte pyytää apua verkkosivustoja toteuttavalta toimistolta, jonka kanssa yleensä työskentelette, tai pyytää Aktion Österbottenilta yhteystietoja sivuston alkuperäisen sivun rakentajalle. Joku heistä voi auttaa liittämään juuri teidän alueenne sivustoon.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Kun kirjoitamme kotisivuille, mielipidekirjoituksiin tai sosiaaliseen mediaan, lukijan käsitys brändistä muodostuu pitkälti sen perusteella, miten kirjoitamme. Valitsemamme sanat ja tapa, jolla ilmaisemme itseämme, antavat brändille äänen, ja tuon äänen sävy on vähintään yhtä tärkeä kuin viestinnän visuaalinen puoli. Kuulostammeko virallisilta ja etäisiltä? Vai rentoilta ja ystävällisiltä? Olemmeko ytimekkäitä vai perusteellisia? Minkälaisia ilmaisuja käytämme?

Vahvistaaksemme Maaseutuilijat-brändiä meidän tulisi pyrkiä yhtenäistämään kirjoitustapamme, jotta vastaanottajille syntyy vaikutelma yhdestä äänestä – mikä ei kuitenkaan tarkoita toistavaa ilmaisua.

ÄÄNENSÄVY

Sävy tarkoittaa, miltä brändi kuulostaa tekstissä. Se voi vaihdella hieman tilanteen mukaan – sen mukaan, mihin mediaan kirjoitamme – mutta sen tulisi aina heijastaa brändin persoonallisuutta. Tämä tarkoittaa, että emme kirjoita samalla tavalla mielipidekirjoitusta päättäjille kuin Facebook-postausta yhdestä maaseutuilijastamme. Kaikissa teksteissämme on kuitenkin tunnistettavissa yhteinen perussävy.

ILMAISEMME ITSEMME SELKEÄSTI JA YKSINKERTAISESTI.
Olemme positiivisia ja näemme mahdollisuuksia, ja tämä heijastuu myös kirjoitustapaamme. Emme jää kiinni vastoinkäymisten tai vaikeuksien kuvaamiseen – niitä voidaan korkeintaan käyttää kontrastina luomaan draamaa pidempään tekstiin. Silloinkin vaikeus on jotain, joka voitetaan.

VÄLTÄMME PITKIÄ VIRKKEITÄ
ja monimutkaisia selityksiä, joissa on useita sivulauseita, jotka kietoutuvat toisiinsa ja tekevät tekstistä vaikeasti tulkittavan – kuten tämä lause saattaa olla esimerkkinä. Kuten sanottu: kirjoitamme yksinkertaisesti ja suoraan asiaan.
Mieluummin lyhyitä lauseita. Mutta niiden ei pidä olla naurettavan lyhyitä tai listamaisia. Vaihtelu tekstissä tekee siitä miellyttävämpää lukea.

MAASEUTUILIJAT OVAT VAHVAN INTOHIMOISIA, ja se näkyy kirjoituksissamme. Olemme kuitenkin myös maanläheisiä ja todellisuuteen pohjautuvia. Tekstissä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että emme kasaa positiivisia adjektiiveja peräkkäin. Muista: olemme yksinkertaisia.

JAAMME AULIAASTI VINKKEJÄ, jotka voivat inspiroida muita kulkemaan samaa polkua kuin me. Teemme sen ystävällisesti ja henkilökohtaisesti – kuin kollegalta toiselle. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että puhuttelemme lukijaa sinä-muodossa – emme teitittele, emmekä käytä isoja alkukirjaimia muodossa ”Sinä” tai ”Te”. Puhumme suoraan lukijalle, joka on yksilö.

KÄYTÄMME NORMAALIA KESKUSTELUSÄVYÄ
ja kunnioitamme lukijan kykyä tehdä omat johtopäätöksensä kirjoittamastamme. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että emme ”ylimyy” ja käytämme huutomerkkejä säästeliäästi. Tavallinen piste välimerkkinä jättää usein vahvemman vaikutelman. Piste viestii itsevarmuutta ja sitä, että tiedämme tarjoavamme kiinnostavaa sisältöä – sen sijaan, että joutuisimme huutamaan viestimme jonkinlaisessa epätoivossa.
Mutta totta kai: kun juhlimme jotain ja olemme iloisia, se näkyy. Silloin saattaa tulla yksi tai kaksi huutomerkkiä – Hurraa, meidät on nimetty ehdokkaiksi!!

MUISTA: yksinkertainen – suoraan asiaan – positiivinen – inspiraatio – normaali keskustelusävy

ME OLEMME:

Innostuneita ja intohimoisia
Kekseliäitä uudistajia
Päättäväisiä
Nykyaikaisia, vastuullisia
Mahdollisuus
Visionäärejä
Osaavia
Todellisuuteen pohjautuvia
Inklusiivisia
Asiaan meneviä

ME EMME OLE:

Muodollisia
Nostalgisia
Jääräpäisiä
Vanhanaikaisia
Vaikeita, hankalia
Uneksijoita
Tyhjän puhujia
Epävarmoja
Poissulkevia
Monimutkaisia

 

3. STRATEGIA

PROJEKTISUUNNITELMA TUKEE TOIMINTAA

Ensimmäinen askel sinulle, joka haluat liittyä Maaseutuilijoihin, on tehdä oma suunnitelmasi.

Vaikka olemme konseptoineet Maaseutuilijat helpottaaksemme sinua, sinun täytyy tehdä muutamia omia päätöksiä. Mikä maantieteellinen alue on toimintasi keskiössä ja mihin alueeseen suuntaat? Keitä Maaseutuilijoita sinulla on tänään, ja miten mittaat, että tekemänne työ tuottaa hyviä tuloksia?

Vahva suositus on tehdä mittaus ennen työn aloittamista. Näin voit helposti nähdä, minkälaisen tuloksen panostuksesi on tuottanut. On aika aloittaa. Lataa asiakirjat ja täytä omat vastauksesi!

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

4. TOIMINTA

YHTEISÖ – YHDESSÄ SAAVUTAMME ENEMMÄN

Kuvittelepa, kuinka voimakas ääni meillä olisi, jos kaikki maaseudulla asuvat ja toimivat huutaisivat yhdessä.i.

Kertoisivat, mitä teemme, miten elämme elämäämme ja kuinka saavutamme unelmamme.
Jotta voisimme rohkaistua kertomaan ja tulla inspiraation lähteiksi, meidän täytyy olla paikkoja, joissa Maaseutuilijat voivat kokoontua ja jakaa ideoitaan. Tällainen paikka on Maaseutuilijapäivä – päivä täynnä inspiraatiota, koulutusta, valmennusta ja tapaamisia, jotka antavat osallistujille voimaa ja saavat heidät tuntemaan, että ”Maaseutuilijat on jotain, johon voin ylpeänä tarttua ja sanoa, että olen osa sitä”.
Maaseutuilijoiden juhlistaminen valitsemalla Vuoden Maaseutuilija eri kategorioissa luo itsevarmuutta yksittäisille henkilöille ja on erinomainen tapa viedä käsitettä eteenpäin lähiympäristöön, erityisesti median kautta.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

INSPIROIDA

Maaseutuilijat-projektin perusajatus on nostaa esiin nykyisiä Maaseutuilijoita. Tämä tapahtuu ennen kaikkea videoiden ja kuvien kautta digitaalisissa kanavissa. Maaseutuilijat itse voivat kuvata ja selittää, millaista heidän elämänsä on, ja tällä tavoin inspiroida muita haluamaan samaa. Eli ottamaan askel ja muuttamaan maaseudulle toteuttaakseen unelmansa. Oikeiden henkilöiden valinta, ajan ja panostuksen käyttäminen todella hyvien videoiden tekemiseen sekä hyvän levityssuunnitelman luominen ovat yksi projektin tärkeimmistä rakennuspalikoista.

Näe Maaseutuilijat-projektisi kampanjoina. Voit aloittaa vaikkapa kesäkampanjalla, sitten tehdä talvikampanjan ja kolmantena syksykampanjan. Jokaista kampanjaa varten sinulla on viisi–yhdeksän Maaseutuilijaa. Tässä voit lukea eri vaiheista ja vinkkejä siihen, mitä sinun kannattaa ajatella ja tehdä.

Jos haluat saada inspiraatiota, löydät esimerkkejä kuvista ja videoista alempaa sivulta!

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

Videot ovat keskeinen osa Maaseutuilijat-konseptia.
Ne luovat tunnelmaa ja ovat tärkeä perusta viestinnässämme. Menestyäksemme tarvitsemme aikaa, panostusta ja yhteistyötä hyvän videotekijän kanssa.
Tässä on, miten me Aktion Österbottenilla olemme työskennelleet luodaksemme sitä, mitä haluamme.

MITKÄ VIDEOT KUULUVAT KONSEPTIIN?

Videot jakautuvat kahteen kategoriaan. Toisaalta on videoita, jotka ovat ainutlaatuisia kullekin Maaseutuilijalle, ja toisaalta neljä mastervideoa, joihin kaikki Maaseutuilijat osallistuvat yhteiseen sisältöön. Kaikki videot on leikattu vaakaversioon sekä neliömäiseen versioon, jotta ne sopivat sekä verkkosivustoille että sosiaalisiin medioihin. Jos haluatte käyttää stories-tyyppisiä julkaisuja, tarvitaan myös pystyversio.

KATEGORIA 1 – MAASEUTUILIJATVIDEOT

LYHYET MAASEUTUILIJAVIDEOT:
Videon tulisi tukea päävideota (Maaseutuilijavideo), mutta toimia myös itsenäisesti. Video esittelee Maaseutuilijan, hänen unelmansa ja ajatuksensa. Kesto noin minuutti. Anna videoiden alkaa suoraan tarinaan. Valitse aloituslause, joka herättää tunteita ja uteliaisuutta, jotta katsoja haluaa tietää enemmän henkilöstä videolla. Tämän jälkeen hieman taustatietoa siitä, miksi he ovat muuttaneet ja mitä tekevät. Päätä videon loppuun juonenkäänteellä, joka saa katsojan hymyilemään.

LYHYET PARHAAT VINKIT / ARJEN LUKSUS:
Jokaisen Maaseutuilijan parhaat vinkit leikataan erikseen, jotta niitä voidaan jakaa ja viestiä yksittäin. Kesto noin 30-40 sekuntia.

LYHYT TUNNELMAVIDEO:
Jokaisen Maaseutuilijan tunnelma tulee esiin 30 sekunnin mittaisessa videossa. Valitse jokin aktiviteetti tai tilanne, kuten maanantain kokous (saunassa) tai kahvitauko (järvellä termospullon kanssa). Tätä käytetään tukemaan tunnelmavideota, mutta sen tulisi myös pystyä seisomaan itsenäisesti. Video kannattaa kuvata viimeiseksi, jotta Maaseutuilija on ehtinyt rentoutua ja iltavalo luo tunnelmaa.

KATEGORIA 2 – MASTERVIDEO

INTROVIDEO:
Inspiraatiovideo, jossa kaikkien Maaseutuilijoiden kuvia yhdistetään. Videoklippejä eri toiminnasta ja henkilöistä sisältyy mukaan. Kesto on noin kaksi minuuttia, ja siinä on kertojaääni, joka auttaa katsojaa näkemään unelman siitä, mitä Maaseutuilija voi olla. Työskentele rytmin kanssa, varmista, että ympäristön äänet tuodaan esiin ja että äänet ja musiikki luovat harmonian.
Pyri luomaan runollinen video ja valitse hyvä kertoja. Henkilö, joka on Maaseutuilija ja on intohimoisesti mukana siinä, mitä teemme, on hyvä valinta. Moodivideo kannattaa tehdä viimeiseksi kaikista videoista. Introvideon käsikirjoitusta sekä esivalittua musiikkia tulee käyttää. (Saatavilla landsbyggarekonceptet.se-sivustolla.)

BÄSTA TIPSEN: Ihopklippt version av alla dina Landsbyggares tips, en film som är ungefär 1,30 lång.

MAASEUTUILIJAVIDEO:
Video, joka on konkreettisempi kuin moodivideo. Tässä esitetään argumentit sille, miksi Maaseutuilijat ovat tyytyväisiä elämäänsä ja valintoihinsa. Lainauksia yhdistettynä kertojaäänellä. Videon kesto on 3.30–4.00 minuuttia. Älä käytä samaa kertojaa kuin moodivideossa. Tässä voimme olla hieman konkreettisempia kuin runollisia. Käytettävä olemassa olevaa käsikirjoitusta ja esivalittua musiikkia. (Saatavilla landsbyggarekonceptet.se-sivustolla.)

ORGANISAATIOVIDEO:
Video, joka kuvaa, miten te organisaationa voitte auttaa. Videossa yhdistetään kohtauksia Maaseutuilijavideoista ja haastattelu projektipäällikön tai vastaavan kanssa. Videon tulee kannustaa toimintaan. Kesto noin kolme minuuttia.

TYÖPROSESSI

1. VALINTA

◾ Vilka Landsbyggare ska du filma? Vi utgår från ett antal kriterier och skapar en bruttolista.
◾Spridning i våra aktuella kommuner.
◾Spridning inom olika branscher (kanske någon/några branscher är extra viktiga, då måste det finnas minst en Landsbyggare
inom den)
◾Spridning på ålder
◾Spridning på kön
◾Spridning av etnicitet
◾En mix av storys
◾En mix av yrken/sysselsättning
◾Naturskönt boende med en mix av hav, stad, skog, sjö, gård, inland, älv etc.)
◾Gärna någon som sticker ut, är en profil och som redan idag har sociala konton med stor räckvidd.

◾ Ihmiset, jotka ovat määrätietoisia ja jotka tunnistavat itsensä Maaseutuilijoiksi ja haluavat näyttää sen.
◾ Houkuttelevia kuvia siitä, että kaikki on mahdollista.
◾ Yrittäjähenkiset ihmiset, jotka ovat intohimoisia maaseudun puolesta ja saattavat olla aktiivisia jossain yhdistyksessä.
◾ Ihmiset, jotka voivat välittää yhteisön tunteen (useita henkilöitä kuvassa, jotka osoittavat, ettei maaseudulla ole yksinäistä, vaan päinvastoin!).

Se voi myös auttaa ajatella niin, että sinun tulee houkutella erilaista väkeä, kuten kulttuurista, ulkoilmaelämästä, akateemisista piireistä, hipstereistä jne. Kysy itseltäsi, mikä Maaseutuilija saisi jonkun muun kaipaamaan uutta tapaa elää elämäänsä – joka saisi ihmiset rohkaistumaan ottamaan askeleen eteenpäin?

Nämä tunnistetaan omien kontaktien, yhteistyökumppaneiden, rahoittajien, aiempien Maaseutuilijoiden, verkostojen ja kollegoiden kautta. Alustavan listan voi mielellään tehdä suureksi. Kriteerit auttavat sinua valitsemaan esimerkiksi kymmenen hengen sekoituksen. Nämä kymmenen saavat avoimen kysymyksen siitä, ovatko he kiinnostuneita osallistumaan, ja seuraamme niitä, jotka haluamme saada mukaan ensisijaisesti. Ensimmäisessä filmikierroksessa tulisi olla vähintään viisi Maaseutuilijaa, jotta saadaan riittävästi sisältöä ja hyvä niin sanottu mastervideo.

2. VALMISTELUT

Tee tutkimusta niistä Maaseutuilijoista, jotka aiot filmaata. Tämä voidaan tehdä puhelimitse tai tapaamisessa. Muodosta kuva siitä, keitä he ovat, mitä heitä motivoi ja miltä heidän arkipäivänsä ja ympäristönsä näyttävät. Hyödynnä tilaisuus kertoa Maaseutuilijoista ja siitä, mitä he tuovat mukanaan osallistumalla. Varmista, että he saavat kokonaiskuvan Maaseutuilijakokonaisuudesta ja sen tuloksista. Selitä keskustelussa tai sähköpostissa myös, että he saavat käyttöönsä kuvia ja videoita, joita voivat jakaa itse. Keskustele mielellään siitä, millaisissa tilanteissa ja paikoissa kuvaaminen olisi mahdollista.

Miltä arkipäiväsi näyttää? Voimmeko järjestää jotain, mikä ei tapahtuisi juuri sinä päivänä? Mitä teette, kun olette vapaa-ajalla ja nautit? Mikä on parasta asua ja työskennellä omalla alueellasi? Ehkä perhe ja lapset voisivat olla mukana jossain kohtauksessa. Ylipäätään, varmista, että Maaseutuilija ei ole yksin koko ajan. Koska haluamme luoda yhteisöllisyyden tunteen, on hyvä saada mukaan useampia henkilöitä, kuten asiakkaita tai perhettä. Tutkimuksen tulisi antaa pohjan käsikirjoituksen ja tekstin työstämiselle. Varaa noin klo 9.00-14.00 kuvausta ja valokuvausta varten. Valmista Maaseutuilija siihen, että tämä tulee tapahtumaan, jotta hekin ovat valmistautuneita. Laadi kuvausaikataulu siitä, miten haluatte työskennellä. Näin kaikki etenee hyvällä tahdilla.

3. KÄSIKIRJOITUS

Jokaiselle Maaseutuilijalle tarvitset kaksi käsikirjoitusta. Pääkäsikirjoitus, joka on noin minuutin mittainen, sekä lyhyempi parhaat vinkit -käsikirjoitus. Kirjoita käsikirjoitus kaikille Maaseutuilijoille samaan aikaan, jotta saat kokonaiskuvan elokuvien eri hahmoista. Kirjoita, mitä haluat henkilöiden sanovan ja mitkä paikat näet sopivina kuvauspaikoiksi. Hyvä ohje on pyrkiä saamaan käsikirjoituksesta 80 prosenttia valmiiksi. Jotkut osat voivat muuttua paikan päällä tilanteen ja spontaanisuuden mukaan. Lähetä käsikirjoitus etukäteen Maaseutuilijalle, jotta hän tai hän voi miettiä sisällön etukäteen.

4. VALMISTELUT PAIKAN PÄÄLLÄ

Varaa aikaa, mieluiten jopa tunti, istuaksesi Maaseutuilijan kanssa ja käydäksesi käsikirjoitusta, paikkoja, aikatauluja jne. läpi. Anna Maaseutuilijan lukea käsikirjoitus, ja jos henkilö ei tunnu olevan spontaani, voi olla parempi, että hän puhuu vapaasti käsikirjoituksen pääkohtien mukaan sen sijaan, että lukisi sanasta sanaan.

5. KUVAUS

Aloita käsikirjoitushaastattelulla. Valitse haastattelupaikka, joka kuvaa maaseutua, paikkaa ja haastateltavan tunnelmaa. Paikka voi olla esimerkiksi se, jossa henkilö työskentelee tai jossa hän usein viettää vapaa-aikaansa. Filmaa Maaseutuilija käsikirjoituksen (tai pääkohtien) mukaan ja ota uusiksi niin monta kertaa kuin tarvitaan. On täysin hyväksyttävää kuvata lyhyissä osissa. Anna projektipäällikön seistä kameran vieressä, jotta Maaseutuilija voi puhua tälle eikä suoraan kameraan. Tempolla on merkitystä, ja tärkeää on valmentaa Maaseutuilijaa hengittämään rauhallisemmin, älä kiirehdi, puhu hitaammin ja pyri saamaan puhe kuulostamaan spontaanilta. Älä ole tyytyväinen ensimmäiseen otokseen vain siksi, että teksti tuli oikein, vaan ota se tarvittaessa uusiksi löytääksesi oikean rytmin. Käsikirjoitushaastattelun jälkeen on aika käsitellä parhaat vinkit. Tässä vaiheessa Maaseutuilijat kannattaa kuvata mieluiten liikkeessä. Sama sääntö pätee: ota uusiksi kunnes se onnistuu. Kun nämä kaksi haastattelukohdetta on saatu valmiiksi, on vuorossa leikekuvat. Ensimmäisen käsikirjoitushaastattelun jälkeen tulee usein ideoita siitä, millaisia leikekuvia tarvitaan. Osa on mietitty etukäteen, mutta osa tulee spontaanisti, kun kuulet Maaseutuilijan puhuvan. Leikekuvat, jotka kuvaavat ympäristöä, luontoa ja tunnelmia, ovat tärkeitä. Kahvia avotulella, eläimille ruokaa antaminen, ruoan sekoittaminen padassa, metsäreitillä vaeltaminen jne. Kuvia, jotka ilmentävät Maaseutuilijoiden arkea ja elämää. Älä unohda kuvata ääntä – sillä on merkitystä myöhemmin editoinnissa. Paikan vakiinnuttamiseksi kannattaa käyttää dronea. Vinkki on ottaa paljon dronelaukaisuja, sillä niille on usein tarvetta muun muassa vinjettejä ja master-elokuvia varten.

6. LEIKKAUS

Tehkää ensin karkea leikkaus lyhyistä mood- ja parhaista vinkeistä. Ne ovat usein konkreettisimpia ja selkeimpiä. Sen jälkeen leikatkaa lyhyet Maaseutuilijat. Kun lyhyet Maaseutuilijat, jotka käsittelevät kutakin henkilöä, ovat valmiina, on helpompaa poimia kohokohtia master-elokuvia varten.

7. MUSIIKKI, TEKSTITYS, LOGOT

Musiikki on rauhallinen, positiivinen kappale – emme ole vielä saaneet tietää, mikä sen nimi on ja voimmeko ladata sen verkkosivuille? Kaikki elokuvat kannattaa tekstittää, lukuun ottamatta mood-elokuvia. Mood-elokuvien täytyy puhua omaa kieltään, ja suosittelemme, että julkaisussa mainitaan, että katsojan tulisi laittaa ääni päälle. Tekstitys suomeksi ja/tai englanniksi riippuen kohderyhmästä. Tekstityksen tarkoitus on ensisijaisesti se, että sosiaalisen median alustoilla ääni ei ole oletuksena päällä. Kaikki master-elokuvat päättyvät #landsbyggare ja loppukuvalla, jossa on logot, ja lyhyemmät elokuvat päättyvät #landsbyggare ja ”sumea” ympäristökohde. Kaikissa elokuvissa, lukuun ottamatta mood-elokuvia, Landsbyggare-logotyyppi asetetaan oikeaan yläkulmaan brändin esiin tuomiseksi.

8. TARKISTUS JA TOIMITUS

Anna Maaseutuilijoiden nähdä materiaali etukäteen, jotta heillä on mahdollisuus reagoida, jos jokin ei tunnu hyvältä. Toimita tietoa aikataulusta ja jakelusuunnitelmista kaikille Landsbyggarelle, jotta he voivat myös osallistua jakeluun oikeaan aikaan. Maaseutuilijat saavat käyttää elokuvia ja kuvia omissa kanavissaan, mikä toimii heidän ”paybackina” ja positiivisena sivuvaikutuksena osallistumisesta. Kaikki voidaan mieluiten toimittaa esimerkiksi WeTransferin kautta.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Valokuvaajalla on oma työtapansa ja tyylinsä. Joitakin vinkkejä voi kuitenkin olla hyödyllistä ottaa huomioon, kun otetaan kuvia Maaseutuilijoista. Maaseutuilija on rohkea, sitkeä ja energinen, hän asuu paikassa, jota rakastaa, hänellä on sisäinen drive ja intohimo siihen, mitä hän tekee ja elämäänsä kohtaan. Kuvien tulisi välittää rauhallisuutta, mutta samalla niissä tulisi olla energiaa, jossa näytämme, mitä Maaseutuilijat tekevät arjessaan.

Muutama vinkki siitä, miten Maaseutuilijat Pohjanmaan valokuvaaja on toiminut.

YLEISIÄ VINKKEJÄ VALOKUVAAJALLE:

◾Ole tarkkaavainen. Kuka on se, jota aion valokuvata? Millainen hän on, mitä hän tekee?
◾Ole utelias. Kysy paljon kysymyksiä ja tutustu henkilöön, jota aiot valokuvata.
◾Ole läsnä. Etsi tilanteita ja ympäristöjä, jotka heijastavat henkilöä.
◾Näytä sitoutumista ja kiinnostusta. Jos osoitat olevasi kiinnostunut, ansaitset luottamuksen, ja valokuvattava rentoutuu ja tuntee olevansa ystävien seurassa.
◾Varaa aikaa. Kahvitauot ovat tärkeitä, silloin keskustelut syntyvät.
◾Valitse monia erilaisia kulmia. Tee kuvista mielenkiintoisia.
◾Muokkaus. Korosta värejä ja kontrasteja.
◾Tunne, jonka haluat välittää. Tyylikäs ja kevyt.

VALOKUVAUS JA VIDEOKUVAUS
Maaseutuilijan valokuvaus tapahtuu samanaikaisesti kuvauksen kanssa. Tämä on tärkeää, jotta ympäristöt ja tunnelma ovat samat, mutta myös ajan säästämiseksi Maaseutuilijan osalta. Ennen materiaalin kuvaamista ja valokuvaamista luodaan käsikirjoitus yhdessä niiden Maaseutuilijoiden kanssa, joita aiotaan kuvata. Kuvaajan ja valokuvaajan on keskusteltava etukäteen ja yhdessä luotava suunnitelma ja aikataulu päivälle, jotta voidaan olla mahdollisimman tehokkaita ja saada mahdollisimman paljon hyvää materiaalia.

Kuvaajan, valokuvaajan ja projektipäällikön täytyy keskustella etukäteen, jotta kaikki kolme ovat samalla sivulla niiden Maaseutuilijoiden kanssa, joita aiotaan kuvata.

VINKKI: LUO TUNNELMATAULU
Luo tunnelmataulu ennen Maaseutuilijoiden valokuvausta, jotta tiedät, mitä kuvia ja tunnelmaa etsit.

Maaseutuilijan tulisi aina esiintyä sekä ammatillisessa elämässään että mielellään myös yksityisessä ympäristössään, joka on usein suuri syy valita yrittäjän elämä maaseudulla. Sanat, jotka voivat ohjata tätä, ovat intohimo, liike, ylpeys, jotain, johon muut haluavat olla osa, maaseudun hyvää elämää, luonto, läheisyys, yhteisöllisyys.

Yritä vangita pyrkimys, mutta kuitenkin lämpö. Sisäinen drive, mutta myös elämänlaatu. Oma voima, mutta myös yhteisöllisyys. Vaaleaa, mutta silti tummia sävyjä.

VINKKI: VANGITSE YHTEISÖ
Vaikka kuvissa esiintyisi yksittäisiä maaseutuilijoita, on etu, jos joissain kuvissa on useampi henkilö, jotta voidaan korostaa maaseudun yhteisöllisyyttä.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

Facebook on kanava Maaseutuilijat-konseptin leviämiselle, erityisesti paikallisesti ja alueellisesti. Täällä Maaseutuilijat ja muut läheisellä alueella toimivat voivat vinkata ystävilleen jakamisen ja osallistumisen mahdollisuuksista. Varmista alusta alkaen, että sinulla on Business-tili. Vain silloin voit mainostaa ja mitata tehokkaasti.

FACEBOOK-SIVU

Valitse, mitä Facebook-sivua käytätte lähettäjänä. (Valitsimme Maaseutuilijat-sivun.) Voitte käyttää joko oman organisaationne Facebook-sivua, jos koette, että Maaseutuilijat-konseptille on tilaa siellä, tai aloittaa täysin uuden Facebook-sivun pelkästään Maaseutuilijoille. Oman sivun käyttäminen etuna on se, että yhdistätte Maaseutuilijat-konseptin omaan organisaatioonne ja vahvistatte näin myös omaa brändiänne. Lisäksi nykyisellä sivullanne on todennäköisesti jo seuraajakunta, joka on kiinnostunut maaseudun kehittämisestä.

Etuna uuden Facebook-sivun luomisessa vain Maaseutuilijoille on se, että sivusta tulee selkeä, konkreettinen ja yhtenäinen. Sisältö ei sekoitu muiden julkaisujen kanssa. Facebookissa jaatte videoita, kuvia ja tekstejä sopivassa määrin. Voitte myös jakaa linkkejä pidempiin artikkeleihin/blogikirjoituksiin, jotka olette julkaisseet esimerkiksi omalla verkkosivustollanne. Kannustatte ihmisiä jakamaan julkaisuja ja käytätte kanavaa myös mainostamiseen.

KATSO ESIMERKKI: facebook.com/landsbyggaremaaseutuilijat

FACEBOOK-RYHMÄ

Perustakaa mielellään Facebook-ryhmä Maaseutuilijoille. Se toimii tapaamispaikkana niille Maaseutuilijoille, jotka ovat lähellänne. Tässä ryhmässä jäsenet voivat tukea toisiaan, esittää kysymyksiä, keskustella ja yhdessä vahvistaa tunnetta siitä, että he ovat nimenomaan Maaseutuilijoita ja hyviä lähettiläitä.

Voitte myös jakaa positiivisia uutisia ja asioita, jotka liittyvät Maaseutuilija-hankkeeseen, kuten Maaseutuilijapäivä.

KATSO ESIMERKKI: https://www.facebook.com/groups/3425739154413900

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

Filmien ja kuvien levittäminen, jotka olet luonut yhdessä Maaseutuilijoiden kanssa, on yksi tärkeimmistä tehtävistä Maaseutuilijat-hankkeen onnistumiseksi. Joskus voi olla helpompaa luoda materiaalia kuin saada sille riittävästi näkyvyyttä. Siksi on hyvä käyttää hieman ylimääräistä aikaa jakelun suunnitteluun ja miettiä, miten saavuttaa parhaat mahdolliset levitystavat. Jos emme saavuta niitä, joita haluamme tavoittaa Maaseutuilijoilla, emme myöskään saavuta tavoitteitamme houkutella ihmisiä ja inspiroida heitä valitsemaan elämä maaseudulla.

Haluamme tietenkin, että mahdollisimman moni näkee sen, mitä teemme. Saavuttaa inspiraatiota Maaseutuilijoista ja uskaltaa ottaa askeleen. Joten muista: materiaalin jakaminen ja sen levittäminen oikeille kohderyhmille on yksi tärkeimmistä menestystekijöistä. Helpottaaksemme sinua, olemme laatineet joitain vinkkejä ja ehdotuksia. Katso myös esimerkki jakelusuunnitelmasta kampanjan tavoittamiseksi.

Jos noudatatte materiaalin tuotantoa koskevia ohjeita, teillä on mahdollisuus levittää Maaseutuilija-materiaalianne tärkeimmän jakelukanavamme kautta, eli Maaseutuilijat Instagram -tilin kautta.

BUDJETTI

Suunnittele jakeluun noin yhtä paljon rahaa kuin tuotantoon, niin tiedät varmistavasi materiaalin leviämisen ja tavoittavasi halutun kohderyhmän.

KOHDERYHMÄ

Kohderyhmämme koostuu luovista, taitavista ja yhteistyökykyisistä yrittäjistä ja yhdistyksistä, jotka haluavat kehittää maaseutua (25-50-vuotiaat, jotka asuvat alueella tai haluavat muuttaa sinne) sekä muista kiinnostuneista osapuolista (maaseutuorganisaatiot, poliitikot ym.).

MAASEUTUILIJAT LÄHETTILÄINÄ

Kun tapaat Maaseutuilijat heidän kanssaan filmauksen aikana, varmista, että luot hyvän suhteen, jotta he itse haluavat toimia lähetteinä ja jakaa tekemääsi sisältöä. Keskustele siitä, mitä kanavia heillä on käytettävissään ja miten he voivat edistää videoiden leviämistä. Landsbyggarekoncept.se-sivustolta löytyy esimerkki sähköpostista, jonka Leader Höga Kusten lähetti Maaseutuilijoille, kun he aloittivat talvikampanjan. Maaseutuilijat saavat tietysti pääsyn myös valokuviin ja videoihin osana kampanjaa.

Kampanja perustuu myös vahvasti yhteistyöhön ja leviämiseen Maaseutuilijoiden sekä yrittäjien kautta, jotka jakavat kampanjan kuvia ja videoita yhdessä vahvistaakseen maaseudun kuvaa.

VINKKI: Kannusta viestinnässä Maaseutuilijoita jakamaan materiaali samanaikaisesti, jotta saavutetaan mahdollisimman suuri leviävyys ja vaikutus. Kannusta myös käyttämään hashtagia #landsbyggare vahvistaaksesi brändiä ja saavuttaaksesi vielä laajemman yleisön.

INNOSTA ESITTELEMÄLLÄ MAASEUTUILIJOITA JA LUOMALLA KAMPANJOITA

Osana kampanjaa on otettu kuvia ja tehty elokuvia, joissa Maaseutuilijat esittäytyvät ja annetaan parhaat vinkit alkuun. Kerromme myös, kuinka voimme auttaa ideoiden toteuttamisessa. Maaseutuilijat esitetään kampanjoissa eri alojen ja alueiden yrityksinä, jotka kaikki omalla tavallaan edistävät alueen kehitystä.

Kampanjalla haluamme innostaa muita esittelemällä Maaseutuilijoita, jotka ovat jo uskaltaneet ottaa askeleen, saada enemmän ihmisiä satsaamaan ideaansa tai muuttamaan maaseudulle pyörittämään yritystään tai kehittämään ideaansa. Meidän toimintakehotus on: Kaikki, jotka haluavat, voivat tulla Maaseutuilijaksi, ja kun päätös on tehty, heidän tulisi ottaa yhteyttä meihin.
Katsokaa Maaseutuilija-konseptin levittämistä kampanjoina. Aloittakaa kesä- tai talvikampanjalla, jossa kuvataan 5–10 Maaseutuilijaa per kierros. Tämän jälkeen voitte tehdä niin monta kampanjaa kuin budjetti sallii. On tietenkin mahdollista käyttää talvikampanjaa uudelleen myös seuraavana talvena. Kuitenkin suositus on luoda vähintään kaksi kampanjaa, jotta saadaan laajempi kuva maaseudun mahdollisuuksista.

JAKELUYHDISTELMÄ

Kampanja koostuu useista videoista (katso landsbyggarekoncept.se), lisäksi siihen kuuluu kuvia ja erilaista tekstiä. Seuraavat jakelutavat tulisi sisällyttää kampanjaan:

Facebook – Maaseutuilijoiden muotokuvat kuvina ja teksteinä – Kaikki videot

Instagram – Kaikki lyhyet videot – Stories – Lainaa tiliä viikon ajaksi jokaiselle Maaseutuilijalle kampanjassa

Mielipide/artikkelit – Debattikirjoitukset, yksi-kaksi per kampanja – Artikkelit ”Tulevaisuuden maaseutu”, vähintään kaksi per kampanja – Lehdistötiedote, yksi per kampanja

TEHOSTA JA MAINOSTA

Sekä Facebookissa että Instagramissa voit mainostaa, jotta voit levittää viestejäsi laajemmin. Jotta mainonta toimisi hyvin ja saisit relevanttia statistiikkaa, tarvitset Facebookissa yritystilin. Jos sinulla ei vielä ole sellaista, luo se ennen aloittamista. Mainostaessasi valitset kohderyhmät hallintatyökalussa ja varmistat, että kampanja saa laajaa näkyvyyttä. Suositus on tehdä kolme erillistä mainosta ja katsoa, mikä tuottaa parhaat tulokset (mitataan vuorovaikutuksella, eli klikkauksilla tai jakamisilla). Viikon kuluttua voit poistaa ne kaksi mainosta, jotka tuottavat vähiten tuloksia, ja lisätä budjettia sille, joka tuottaa eniten.
Landsbyggarekoncept.se-sivustolla on esimerkki jakelusuunnitelmasta, jota voit käyttää inspiraationa oman suunnitelman luomiseen.

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

VAIKUTA – ANNA ÄÄNESI KUULUA

Asenne työtä verrataan usein väittelyyn. Landsbyggare-konseptille on tärkeää välttää vertailemista, ”me vastaan he” -ajattelutapaa tai polarisaation luomista. Tämä on vältettävä. Samalla haluamme välttää maaseudun ongelmien korostamista, jota monesti tänään tehdään. Ongelmallistamisella tarkoitamme sitä, kuinka maaseutua usein käsitellään heikkouksien ja ongelmien esiin nostamisen kautta, ja sitten kauniilla kuvilla yritetään peittää nämä ongelmat.

Jotta kaikki, jotka unelmoivat asumisesta maaseudulla, ymmärtäisivät, että se on mahdollista – vaikka he eivät ehkä uskoisikaan siihen – meidän täytyy näyttää houkuttelevia ja todellisia kuvia maaseudusta sekä hyödyntää nykypäivän digitaalista maailmaa. Vaikuttamistyömme tarkoituksena on, että yhä useammat uskovat maaseudun mahdollisuuksiin ja että yhä useammat toimivat hyvänä maaseudun puolestapuhujina, sellaisena kuin me sen näemme.

PAIKALLINEN BRÄNDI VAIKUTTAA ASENTEISIIN

Landsbyggare-projekti on paikallisen brändin kehittämishanke, joka voi nostaa esiin minkä tahansa paikan Ruotsissa, joka koostuu maaseudusta. Meidän suuri yhteinen tehtävämme on työskennellä asenteiden parantamiseksi. Tätä voidaan tehdä monin eri tavoin, ja teillä saattaa olla omia ainutlaatuisia tapoja tehdä se. Työssänne asenteisiin vaikuttavien toimenpiteiden on oltava jatkuvasti mukana. On tärkeää luoda sitoutuneisuutta omassa kunnassa, mikä johtaa siihen, että monet paikalliset lähettiläät puhuvat hyvää juuri teidän maaseudustanne, ja tämä puolestaan herättää kiinnostusta. Tämä yhdessä perinteisempien vaikuttamismenetelmien kanssa tuottaa tuloksia.

TULEVAISUUDEN MAASEUTU

Kaikki, jotka haluavat, voivat osallistua ja kirjoittaa positiivisia näkemyksiään maaseudusta. Maaseutulaiset itse, mutta myös keskustelijat, poliitikot, yrittäjät, vapaaehtoiset ja kaikki, jotka haluavat sanoa jotain tärkeää. Tee lista niistä, jotka haluat kuvaamaan tulevaisuuden maaseutua. Sen jälkeen ota heihin yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse, kerro projektista ja kysy, voisivatko he osallistua. Lähetä mielellään myös vinkkejä ja toiveita siitä, mitä he voisivat kirjoittaa, ja korosta, kuinka maaseutulaiset käyvät keskustelua (katso johdanto tälle sivulle). Valitse mielellään muutama tunnettu henkilö. Esimerkkejä ”Tulevaisuuden maaseutu” -artikkeleista löytyy osoitteesta landsbyggarekoncept.se.

MIELIPIDEKIRJOITUKSET

Mielipidepalstoilla sanomalehdissä on mahdollisuus tuoda esiin Landsbyggare-viesti. Tässä on kuitenkin tärkeää löytää tasapaino keskustellessa jostain tai jostakin kyseenalaistamisesta ja asenteiden muuttamisesta. Esimerkkejä mielipidekirjoituksista löytyy landsbyggarekoncept.se-sivustolta.

POLIITIKKOVIERAILUT

Kutsukaa itsenne ja muutama Landsbyggare kansanedustajienne luo. Saavutatte heidän kiinnostuksensa Landsbyggare-hanketta kohtaan ja saatte heidät toimimaan hyviksi suurlähettiläiksi. Kannustakaa heitä puhumaan Landsbyggaresta, vierailemaan Landsbyggareiden luona ja nostamaan tämä esiin aina, kun siihen avautuu mahdollisuus. He ovat usein intohimoisia oman kotiseutunsa puolestapuhujia ja haluavat nähdä hyviä esimerkkejä ihmisistä, jotka tekevät aktiivisia valintoja ja toimivat yrittäjinä.

MAASEUDUN KONFERENSSIT JA MAASEUTUPARLAMENTTI

Leader Höga Kusten osallistuu yleensä alueellisiin ja kansallisiin maaseutukonferensseihin, jotta meidän äänemme kuuluu ja voimme esitellä upeita Landsbyggare-esimerkkejä. Ehkäpä tulevaisuudessa meitä on enemmän, jotka osallistuvat esimerkiksi maaseudun eduskuntapäiville, jolloin voimme koordinoida viestejämme. Hyvien esimerkkien ja asenteen työstämisestä on yleensä kiinnostavaa puhua tällaisilla konferensseilla. Leader Höga Kusten:illa on esitysmateriaalia, jota voitte mielellään hyödyntää. Ja muistakaa, että elokuvia kannattaa käyttää, sillä ne helpottavat ja keskittyvät viestintään ja antavat paljon sanottavaa lyhyessä ajassa tällaisissa tilaisuuksissa.

MAASEUTUILIJAT-PÄIVÄN MARKKINOINTI

Laadi lista kaikista yrityksistä, joita haluatte osallistuvan. Käyttäkää alueenne elinkeinotoimistoja, niitä, jotka ovat mukana hankkeessanne, sekä muita organisaatioita, joiden kanssa teette yhteistyötä. Listan perusteella markkinoitte Landsbyggare-päivää seuraavien toimenpiteiden avulla:

◾Lyhyt ”filmiteaser” kehotuksella ”merkitse päivämäärä kalenteriin”.
◾Kutsu PDF-muodossa, jossa ohjelma ja ilmoittautumistiedot, lähetettynä yhteistyökumppaneiden kautta.

◾ Video sosiaalisiin medioihin, joka mainostetaan kohderyhmälle yrittäjät/entrepreneurit.

◾ Tapahtuma Facebookissa, joka mainostetaan kohderyhmälle yrittäjät/entrepreneurit.
◾ Henkilökohtaiset yhteydet; ottakaa yhteyttä tuntemiinne henkilöihin sähköpostilla, tekstiviestillä, Messengerillä ja puhelimitse.
◾ Ole läsnä: kerro, että toivot heidän tulevan, soita takaisin ja tarkista, tarjoa mahdollisuus ilmoittaa heidät.
◾ Varmista myös, että paikalla on kuvaaja, joka haastattelee osallistujia ja dokumentoi päivän. Tämä helpottaa tulevien tapahtumien markkinointia ja vahvistaa brändiä.

Leader Höga Kusten on järjestänyt useita Landsbyggare-päiviä, ensimmäinen jo kesäkuussa 2017 ja sen jälkeen joka vuosi. Tapahtuman sijoittaminen kesäkauteen on koettu positiiviseksi, koska se on mahdollistanut sisä- ja ulkotilojen käytön, ja se tekee rentoutuneen ja mukavan ympäristön luomisesta helpompaa.

VINKKI: TAPAHTUMAN KEHYKSET

Tee mielellään bannereita ja rantalippuja, joissa lukee Landsbyggaredagen, rakentaaksesi brändiä ja luodaksesi tapahtuman tunnelmaa.

 

 

Kiitos alkuperäisestä tekstistä Landsbyggarekoncept Höga Kusten.

 

KUINKA VOIMME AUTTAA SINUA?

Me Leader Aktion Österbottenilla työskentelemme päivittäin tukeaksemme maaseutuilijoita ja voimme auttaa sinua toteuttamaan juuri sinun unelmasi. Toivottavasti olet saanut inspiraatiota ja uskallat ottaa ensimmäisen askeleen ottamalla yhteyttä meihin. Ollaan yhteydessä!

Mathias Högbacka, toiminnanjohtaja

+358 40 183 8653
mathias.hogbacka@aktion.fi

OTA YHTEYTTÄ, ME AUTAMME SINUA!